by Joanna Joanna Brak komentarzy

Układ wydechowy wielu osobom wydaje się najprostszym układem w samochodzie. A to nieprawda. Całość tworzą: kolektor wydechowy, sondy lambda, katalizatory, filtr cząstek stałych i tłumiki. Urządzenia te odpowiadają za prawidłowe odprowadzenie spalin z silnika oraz obniżenie poziomu hałasu i ilości szkodliwych substancji przedostających się do atmosfery. Zdarza się jednak, że ulegają awariom. Jakim?

Awarie kolektora wydechowego

Kolektor to pierwszy element układu wydechowego znajdujący się tuż za silnikiem. Ze względu na swoje położenie, kolektor narażony jest na bardzo wysokie temperatury, dlatego może pękać. Pęknięcie objawia się specyficznym gwizdem dochodzącym spod maski, nasilającym się w trakcie dodawania gazu. Jeśli do tego zauważycie problemy z nierówną pracą na biegu jałowym i spadki mocy, to pewnie wina właśnie tego urządzenia. Niestety, tu konieczna będzie wizyta u mechanika, który zdiagnozuje i naprawi auto.

 

Awarie wydechu

A jaka jest najczęstsza awaria układu wydechowego? Urwany wydech. Tu objawów nawet nie trzeba opisywać, to od razu słychać. Huk przy urwanym wydechu będzie tak duży, że ciężko pomylić go z czymkolwiek innym. Czasami wydech spada z zaczepów, a czasami któryś zaczep się urywa np. po wjechaniu na wysoki krawężnik albo zahaczeniu o przeszkodę na drodze. Jeśli faktycznie tylko wypiął się z zaczepów, można spróbować to naprawić na miejscu, jeżeli zaś doszło do pęknięcia mocowania, lepiej wezwać pomoc.

 

Awarie sondy, katalizatora i DPF-a

Czym objawiają się awarie najdroższych części układu wydechowego, czyli katalizatora i filtra cząstek stałych? Zazwyczaj spadkiem mocy oraz zwiększonym zużyciem paliwa. Podobne problemy mogą się pojawiać również przy uszkodzeniu sond lambda. Wymiana każdego z tych elementów wymaga wizyty u mechanika. O ile nowa sonda kosztuje kilkadziesiąt złotych, o tyle za katalizator albo DPF trzeba zapłacić od kilkuset do nawet kilku tysięcy. Tak wysoka cena wynika z metali szlachetnych m.in. platyny, rodu i palladu zawartych w tych urządzeniach.

 

Uwaga na rdzę

Ponadto, cały układ wydechowy jest narażony na działanie rdzy. Dlatego zawsze, gdy po dodaniu gazu słychać jakiekolwiek nietypowe dźwięki, lepiej od razu pojechać do mechanika, który zweryfikuje szczelność poszczególnych elementów układu wydechowego. Zwlekanie może doprowadzić do większych uszkodzeń, a co za tym idzie, do wyższych kosztów naprawy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *