by Joanna Joanna Brak komentarzy

Instalacja LPG to dobry sposób na redukcję kosztów paliwa, dlatego wielu kierowców decyduje się na montaż tego rozwiązania nawet w nowszych samochodach. Jednak podstawowy problem polega na tym, że mało kto ją regularnie serwisuje. Co może się stać wtedy, gdy zaniedba się przeglądy?

 

Przegląd instalacji LPG powinien się odbywać dokładnie raz do roku – w trakcie badania technicznego. Diagnosta ma obowiązek sprawdzić nie tylko świadectwo homologacji, lecz także w jaki sposób zamontowana została instalacja. W praktyce zazwyczaj robi się to bardzo pobieżnie, dlatego warto po prostu regularnie odwiedzać profesjonalne serwisy specjalizujące się w samochodach na gaz.

 

Gdzie można wykonać przegląd instalacji LPG?

 

Tak naprawdę przegląd może wykonać albo warsztat znający się na LPG – w przypadku montażu na własną rękę, albo autoryzowany punkt obsługi – gdy mamy do czynienia z fabrycznymi instalacjami. Jeżeli chodzi o częstotliwość przeglądów, przeważnie jest ona dokładnie określana przez producenta. W zależności od tego, jakie filtry zastosowano: jednocześnie fazy ciekłej i lotnej czy wyłącznie fazy ciekłej, okres ten będzie skrajnie różny. W pierwszym przypadku wynosi między 10 a 15 tys. przejechanych km, zaś w drugim nawet do 50 tys. km. W praktyce niektórzy mogą się tym nie przejmować przez naprawdę długi czas, szczególnie gdy wykorzystują samochód głównie do przejazdu na krótkich trasach.

 

Przegląd instalacji gazowej – jak powinien wyglądać?

 

Na przegląd instalacji LPG powinny się składać: sprawdzenie szczelności, ocenienie stanu opasek i przewodów, wymiana filtrów gazu, dokładne oczyszczenie reduktora oraz wykonanie diagnostyki komputerowej, podczas której kontroluje się tak zwaną mapę wtrysku, czyli parametry całej instalacji. Na ocenę nie trzeba czekać długo – zazwyczaj wystarcza pół godziny, aby dowiedzieć się, czy wszystko jest w porządku, czy jakaś część wymaga wymiany.

 

Koszt samej diagnostyki wynosi do 100 zł, ale dodatkowo warto założyć, że konieczny będzie zakup nowych filtrów (ok. 50 zł plus robocizna). Raz na 10 lat, bo tyle wynosi homologacja, należy także sprawdzić szczelność zbiornika LPG podczas próby ciśnieniowej. Jeżeli wszystko przebiegnie dobrze, taki zbiornik montuje się ponownie. Jeśli nie, za nowy trzeba zapłacić ok. 500 zł.

 

Brak przeglądów a problemy z samochodem

 

Rozregulowania albo nieszczelna instalacja może być przyczyną naprawdę dużych problemów. W przypadku rozregulowania obserwuje się większe spalanie gazu, zaś nieszczelność prowadzi nawet do pożaru lub wybuchu. Co ciekawe, większość kierowców nie zdaje sobie sprawy, że niepokojące powinno być również zbyt niskie zużycie LPG – uboga mieszanka paliwowo-powietrzna to prosta droga do uszkodzenia głowicy, a ostatecznie do wypalenia tłoków.

 

W samochodach na gaz należy częściej sprawdzać stan świec zapłonowych i kabli, bo są one wrażliwe na problemy z układem zapłonowym. Jeżeli obserwuje się przegrzewanie się silnika, szarpanie albo gaśnięcie podczas jazdy na gazie, spadek osiągów lub wyczuwa się zapach gazu w kabinie, nie warto zwlekać z wizytą w warsztacie. Uwaga również na częstą jazdę z niskim poziomem paliwa – jeżeli paliwa będzie zbyt mało, może dojść do uszkodzenia pompy paliwowej.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *