by Joanna Joanna Brak komentarzy

Żadna część samochodowa nie jest wieczna. Dlatego właśnie każdy z nas prędzej czy później może spotkać się z problemem zużytego katalizatora, który będzie nadawał się jedynie do wymiany. Reaktor katalityczny, potocznie zwany katalizatorem, jest na liście obowiązkowego wyposażenia każdego samochodu. Odpowiada on za to, by spaliny wydostające się z naszego samochodu spełniały aktualne normy czystości.

Teoria a życie

W praktyce, kierowcy często decydują się jednak na jego wycięcie i wstawienie w puste miejsce np. strumienicy. Jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie niż wymiana na nową część. Nie jest to jednak najlepsza decyzja, ani dla naszego zdrowia, ani środowiska. Brak katalizatora może spowodować nie tylko negatywny wynik corocznego przeglądu technicznego ale i zwiększoną emisję szkodliwych substancji.

Proceder wycinania katalizatora samochodowego jest częsty ze względu na wysokie koszty związane z wymianą zepsutej części. Katalizatory, by prawidłowo spełniać swoją funkcje wyposażane są w metale szlachetne – głównie platynę, pallad oraz rod. To właśnie one pełnią właściwą funkcje katalityczną i przyczyniają się do ograniczenia związków azotu, węgla i węglowodorów w spalinach wydobywających się z układu wydechowego.

Przez obecność cennych pierwiastków szlachetnych, katalizatory są tak drogie. Najlepszą opcją jest zawsze wymiana na nowy, oryginalny element. Wówczas mamy pewność, że posłuży on nam długo. Jest to jednak rozwiązanie najbardziej kosztowne. Jeśli zatem nie chcemy wydawać na naprawę dużej kwoty, mamy jeszcze dwa rozwiązania – zakup katalizatora uniwersalnego (najczęściej 300-500 zł) lub części używanej. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze cześć ta nadaje się jeszcze do użycia.

Jeśli chodzi o koszty samej wymiany – tzw. „robocizny” najczęściej są one uzależnione od renomy warsztatu, do którego się udamy, wielkości miejscowości, w której jest on ulokowany, ale też od stopnia trudności samej wymiany. W zależności, czy zastosowany zostanie katalizator zamiennik czy katalizator uniwersalny, mechanik będzie musiał albo po prostu go przykręcić albo wyciąć starą część  i zespawać nową. Zwykle kwota ta oscyluje od 100 -300 zł. Mimo poniesionych kosztów nie powinniśmy decydować się na samodzielną wymianę. Jest to zbyt skomplikowany proces, który lepiej powierzyć  kompetentnej do tego osobie. Warto wybrać zaufany warsztat cieszący się dobrą opinią.

Źródło danych liczbowych: motofakty.pl

 

Jak zaoszczędzić na wymianie katalizatora ?

Dobrym sposobem na to by zaoszczędzić na wymianie katalizatora jest sprzedaż zużytej części do profesjonalnego punktu, który dokona odpowiedniej wyceny. W całej Polsce funkcjonuje duża liczba takich skupów, które świadczą profesjonalne usługi. Do dyspozycji macie także skupy wysyłkowe, dzięki którym bez wychodzenia z domu sprzedacie zużytą cześć samochodową. Ceny zużytych katalizatorów mocno się wahają. W katalogu zawierającym ponad 7 500 katalizatorów, znajdują się zarówno takie, które warte są 200 zł jak i takie, które mimo, że nie nadają się do dalszego wykorzystania w naszym samochodzie, kosztują ponad 5 000 zł. Wszystko zależy od zawartości metali szlachetnych – platyny, palladu oraz rodu w jego wnętrzu. Posiadacie zużyty katalizator ? koniecznie wybierzcie odpowiedni skup.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *