by Joanna Joanna Brak komentarzy

Normy emisji spalin jasno określają, jaka ilość m.in. tlenków azotu, węgla, węglowodorów oraz cząstek stałych może się przedostać do atmosfery. Samochody, które obecnie zjeżdżają z linii produkcyjnej, powinny spełniać normę EURO 6, ale mówi się o tym, że już niedługo pojawią się wytyczne do EURO 7.

Unia Europejska od lat działa na rzecz ochrony środowiska naturalnego. W tym celu wprowadziła i regularnie zaostrza m.in. normy emisji spalin dla samochodów. Standardy te muszą spełniać wszystkie pojazdy sprzedawane w krajach członkowskich. Pierwsze dyrektywy dotyczące spalin pojawiły się już w 1993 roku – było to EURO 1. Kolejno w latach 1997, 2001, 2006 i 2011 wchodziły w życie normy EURO 2, 3, 4 oraz 5. Zmiany wytycznych na przełomie lat wynikały przede wszystkim z postępu motoryzacji. Samochody osiągały coraz lepsze wyniki, a to wpływało na ilości wydzielanych spalin, dlatego konieczne było weryfikowanie dyrektyw i dostosowanie ich do możliwości współczesnych aut.

O jakich substancjach mowa?

Europejski standard emisji spalin osobno określa ilość substancji dla samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne, a osobno dla tak zwanych aut benzynowych. Pod uwagę brane są takie czynniki, jak emisja: tlenków azotu (NOx), węglowodorów (HC), tlenków węgla (CO), cząstek stałych (PM), a także węglowodorów i cząstek stałych (HC+PM) – ten ostatni punkt tylko w przypadku diesli.

Sadzarka jasnych żarówek na Gray Rock

Dokładne normy wg EURO 6

EURO 6 obowiązuje od 2014 roku, a więc już piąty rok z rzędu. Zgodnie z tą dyrektywą, samochody mogą emitować maksymalnie: NOx – benzyna 0,06 g/km, diesel 0,08 g/km; HC – benzyna 0,1 g/km, diesel 0,05 g/km; CO – benzyna 1 g/km, diesel 0,5 g/km; PM – benzyna 0,005 g/km, diesel 0,005 g/km; HC+NOx – benzyna brak, diesel 0,17 g/km. Teoretycznie zmiany w limitach pomiędzy EURO 5 a 6 nie są duże, w praktyce, biorąc pod uwagę liczbę pojazdów poruszających się po drogach, znacząco wpływają na łączną emisję szkodliwych substancji do atmosfery.

Czy norma działa wstecz?

Pamiętajmy, że nie każde auto spełnia normę EURO 6. Jak to możliwe? Prawo nie działa wstecz, tak samo dzieje się z dyrektywami unijnymi. EURO 6 zastosowano wyłącznie do samochodów wyprodukowanych po 2014 roku. Pojazdy, które wcześniej zjechały z linii produkcyjnej, powinny nie przekraczać limitów EURO odpowiednich dla własnego roku produkcji. Np. auto z 2007 roku musi spełniać normę EURO 4.

Normy EURO a katalizatory

Co do tego wszystkiego mają katalizatory? Katalizatory, jako jeden z elementów układu wydechowego, oczyszczają spaliny ze szkodliwych substancji m.in. tych, które określają europejskie standardy emisji. Sprawne urządzenie jest w stanie rzeczywiście wychwycić bardzo dużą ilość produktów spalania tak, aby nie przedostały się do atmosfery.

Zużyte z kolei, muszą zostać poddane procesowi recyklingu. Nawet stara i zużyta część może być jednak sporo warta ze względu na obecność wspomnianych metali szlachetnych. Modeli katalizatorów jest jednak mnóstwo, a każdy ma inną wartość. Jak sprawdzić cenę swojego katalizatora ? Warto skorzystać z ogólnodostępnego cennika, w którym należy wpisać numer posiadanego katalizatora. Aby sprzedać w uzyskanej w ten sposób cenie część, należy udać się do jednego z profesjonalnych punktów skupu.

Widok na panoramę miasta

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *