by Joanna Joanna Brak komentarzy

Normy emisji spalin to wytyczne wprowadzane przez Unię Europejską dotyczące ilości  tlenków azotu, węgla, węglowodorów oraz cząstek stałych, które mogą przedostać się do atmosfery. Każdy samochód wyprodukowany po 1993 roku na terenie krajów należących do Unii musi spełniać adekwatną do roku produkcji normę EURO.

 

Normy emisji spalin to wytyczne wprowadzane przez Unię Europejską dotyczące ilości  tlenków azotu, węgla, węglowodorów oraz cząstek stałych, które mogą przedostać się do atmosfery. Każdy samochód wyprodukowany po 1993 roku na terenie krajów należących do Unii musi spełniać adekwatną do roku produkcji normę EURO.

Cała historia norm emisji spalin EURO zaczyna się w 1993 roku – to właśnie wtedy wprowadzono EURO 1. Pojawienie się takiej dyrektywy motywowane jest troską o środowisko naturalne i chęcią zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, czyli działaniami proekologicznymi. Unia Europejska od wielu lat promuje ekologię, dlatego nikogo nie dziwi, że zwraca uwagę także na emisję spalin. Co ważne, normy są dostosowywane do rodzajów samochodów. Co jakiś czas wprowadza się nowe wytyczne, aby skutecznie reagować na postęp motoryzacji. Produkcja w związku z tym musi montować efektywniejsze katalizatory, filtry i układy wydechowe, które będą w stanie spełnić obowiązujące dyrektywy. EURO dotyczy emisji: tlenków azotu (NOx), węglowodorów (HC), tlenków węgla (CO), cząstek stałych (PM) oraz w przypadku silników wysokoprężnych dodatkowo węglowodorów i cząstek stałych (HC+PM).

Zasady obowiązywania EURO

 Jak sprawdzić, czy samochód rzeczywiście spełnia te normy? W zasadzie jest to niemożliwe. To koncerny zajmujące się wytwarzaniem aut muszą udowodnić, że ich pojazdy mieszczą się w limitach. Kierowcy powinni wiedzieć jedno – wytyczne nie działają wstecz, więc samochód z 2005 roku nie musi emitować spalin zgodnych z EURO 6.

 EURO 5

 EURO 5 obowiązywało w latach 2011–2014. To oznacza, że wszystkie samochody, które zjechały z linii produkcyjnej w tym czasie, spełniały wyznaczone normy. Pierwsza z podanych wartości odnosi się do silników benzynowych, druga do diesli: NOx – 0,06 g/km / 0,18 g/km, HC – 0,1 g/km / 0,05 g/km, CO – 1 g/km / 0,5 g/km, PM – 0,005 g/km / 0,005 g/km, HC+NOx – brak / 0,23 g/km.

 EURO 6

 Norma EURO 6 jest obecnie obowiązująca – każde nowe auto (wyprodukowane po 2014 roku) powinno ją spełniać. Wartości EURO 6 to odpowiednio: NOx – 0,06 g/km / 0,08 g/km, HC – 0,1 g/km / 0,05 g/km, CO – 1 g/km / 0,5 g/km, PM – 0,005 g/km / 0,005 g/km, HC+NOx – brak / 0,17 g/km.

 Zmiany w EURO

 Nawet jeżeli na pierwszy rzut oka wydaje się, że różnice pomiędzy EURO 5 a 6 są naprawdę niewielkie – 0,10 g/kg, to wprowadzenie nowych limitów daje naprawdę bardzo duży efekt w skali np. kraju albo całej Europy. Właśnie z tego powodu najprawdopodobniej już niedługo pojawi się aktualizacja, czyli EURO 7. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy może to dokładnie nastąpić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *